we can do what kings do #the_pierces

we can do what kings do #the_pierces

الأربعاء، 1 أكتوبر، 2014

فشل

أنت بس محتاج تاخد الامور بجدية اكثر
تصحي كل يوم تعمل الحاجات اللي وراك
تبطل تهرب توثق وتنظيم ونتخلص حاجات
تكف عن الاستيقاظ للنوم
#كسل #فشل 

شكرا Allison Pierce

شكراً آلسون
ساعات فعلاً بنحاف نكتب لحسن الحاجات تطلع وحشة
زي الخوف من كتابة القصص القصيرة
وأني بحاول اقفل القصص اول لما الاقي فرصة
لحسن تبوظ : )
وحل مريح أنك تبدأ تكتب اسوء قصص ممكن تكتب في التاريخ
أنا امبسطت شكراً آلسون جدا
Aillson pierce

الأحد، 28 سبتمبر، 2014

رنيم وبلا بلا بلا

لأن افكاري لا تسير في خط مستقيم
ولان مشاعري لا تري نفسها في المرآة
افكاري ترقص علي ايقاع غير متناغم
ايقاع غير متوقع لا تعرف إلي اين سيذهب
ومشاعري ضلت الطريق
وجرت في كل صوب 
واخدت تتصادم وتتعارك
الكون ممتد امامك 
وليست مشكلة الكون
أنك لا تعرف ماذا تريد
الكون حولي فوضي 
تحتاج إلي موثق
وللاسف أنا الموثق
والموثق يحتاج أن يوثق
وينتهي من العبء 
الذي يكاد يمنع كل شئ
يمنع الاصدقاء
ويمنعك من ان تحلم وتحقق احلامك
والكلية نعم الكلية
انها تنتظرك وتعرف انك لا تنتظرها
لا تحبها ولا تهتم بها
وتتمني لو تمر الثلاث سنوات في غمضة واحدة 


إلي مر وسعادة لا منتهية

إلي مر مر مر 
بعتذر أن ده رسمياً تالت عيد ميلاد مش بنقضيه سوا
اول عيد ميلاد 2012
لما كان بيفوتني كل حاجه علشان بنام كتير
و2013 لما روحت البينك بارتي من غيرك في يوم عيد ميلادك
والسنة دي : (
ولكن مش ده المهم 
المهم أني مبسوطلك من اعمق اعماق قلبي
وطلما أنتي سعيدة سو أنا هبقي سعيدة
وبمناسبة انك رسمياً صحبتي الوحيدة
وانك مزعلتيش امبارح ومقطعتيش علاقتك بيا
شكراً مر مر مر
ولذلك أنا بتمنالك حفنة من الامنيات السعيدة كتير
أمنيات بكل حاجه أنتي افر افر افر حلمتي بيها
ربنا يسعد قلبك اليوم يا مر : )))
ونعوض اليوم في يوم اخر
وناكل ماك ونشتري كتب وناكل كاب كيك
ونبات سوا 
شكراً انك السنة دي تتوجتي ملكة الرضا والتقبل 
التقبل بكل المصائب والتفائل
بشكل احيانا ً مزعج جدا والحق يقال
ولكن أنتي كنتي عظيمة السنة دي
وبرغم أن ال 18 مكنتش سوبر سعيدة من كل النواحي
جمينج سون 2015 
مر كل شئ هيبقي كويس 
وكل الاحلام هتتحقق
طلما أنتي متفائلة وراضية بكل شئ
أنا بحمد ربنا اني عندي صحبة زيك
ومنبهرة ان ال 18 خلصت
خلصت بكل الدراما والضحك
أعتقد أحنا بنعرف نخلي اخر السنة احلي
وكل ما هتيجي تفكري في ال 18 او 2014 
مش هتفتكري غير احنا كل يوم
مكرونة بطرق كتير
ومسلسل غبي وضحك كتير 
: )))))
شكراً مر علي الذكريات الكتير الكويسة
علي مدار كل السنين
علي الكلام في التليفون لساعات
والكلام علي كل حاجه 
وشكراً علي أنك صديقتي الوحيدة
وأني عارفة أنك طول الوقت هنا علشاني
علشان اقول اي حاجه انا عاوزة اقولها
سنة جديدة امنيات جديدة واحلام جديدة
وعهد صداقة جديد : )))
أعلن تحمسي
للاحلام القادمة
وأنا واثقة أن كل الاحلام هتتحقق
وأن كل شئ هيعدي 
وان شاء الله مهما حصل 
هنفضل كويسين للابد للابد
أنا بحبك يا مر 
هاف فان النهاردة .. انا استيل مضايقة
ولكن مفيش حد بيضايق النهاردة صح ! 
: ))))))))))

لا تحتاج إلي الكثير

أن تظهر الحب الذي في قلبك
لا تحتاج إلي الكثير 
أن تظهر أنك تهتم بمن يهتمون بك
لا تحتاج لكثير من الوقت ولا من الجهد
يحتاج إلي تفاصيل صغيرة
you 'll find a new way to show her
A little bit everyday
That's how she know
 That's how you know she know you love her


حته من اغنية من فيلم ما بصوت أيمي ادمز : )

الجمعة، 26 سبتمبر، 2014

الريش واشياء حلوووة كتير

أنا بحب الريش
اي ريش اي لون 
حتي لو اسود ورمادي
وبقف لما الاقي ريشة في الارض
وبحسها علامة وباخدها معايا البيت
صندوق ملئ بالريش
أنا بحب ابقي عارفة انا بحب ايه
وبحب الناس اللي عارفة انا بحب ايه
وببقي سوبر سعييدة لما الاقي حاجات شبهي
او الاقي ناس فهمني وعارفين انا بحب ايه
ذكريات شراء اشياء شبهي
ملهاش اي اهمية في ارض الواقع : )

الأربعاء، 24 سبتمبر، 2014

Honest man #he_pierces #creation #Allison_pierce

She thinks that she could have it all
So she holding on for something more
She sees the writing on the wall
But she still has her doubts
He knew that it was over long before he began to see the end
But still he keeps on trying, we all do what we can
الواحد مازل بيحاول يعرف انهي واحدة المفضلة ومش عارف : )




الثلاثاء، 23 سبتمبر، 2014

the only thing we require to be good philosophers is the faculty of wonder

*One morning, Mom, Dad, and little Thomas, aged two or three, are having breakfast in the kitchen. After a while Mom gets
up and goes over to the kitchen sink, and Dad—yes, Dad—flies up and floats around under the ceiling while Thomas sits watching. What do you think Thomas says? Perhaps he points up at his father and says: “Daddy’s flying!” Thomas will certainly be astonished, but then he very often is.

Dad does so many strange things that this business of a little flight over the breakfast table makes no difference to him. Every day Dad shaves with a funny machine, sometimes he climbs onto the roof and turns the TV aerial—or else he sticks his head under the hood of the car and comes up black in the face.

Now it’s Mom’s turn. She hears what Thomas says and turns around abruptly. How do you think she reacts to the sight of Dad floating nonchalantly over the kitchen table?

She drops the jam jar on the floor and screams with fright. She may even need medical attention once Dad has returned respectably to his chair. (He should have learned better table manners by now!) 

Why do you think Thomas and his mother react so differently?

It all has to do with habit. (Note this!) Mom has learned that people cannot fly. Thomas has not.

He still isn’t certain what you can and cannot do in this world. But what about the world itself, Sophie? Do you think it can do what it does? The world is also floating in space

حب عمييييق : ))))


she was once again seeing the world as if for the very first time

حاول تستمتع بكل حاجه حوليك
حاول تستمتع بالنفس اللي بتخده
وتحس بنعم ربنا عليك
تحس بالحر وتستمتع بيه
تعلم تستمتع اي كانت الظروف
بحب أن حالتي النفسية شبه الحاجات اللي بعملها
وشبه الكتب اللي بقرأها
كل الحاجات بتلمع حواليا
وأنا حاسة  أني سوبر منعمة
وسوبر ممتنة لكل شئ وكل حاجه
بقاوم ومش عاوزة استسلم للبؤس
وبقضي وقت كتير لوحدي 
alone doesn't mean lonely
if you’re happy in your head, then solitude is blessed, and alone is okay
بحاول استمتع بكل لحظة
لان اللحظات منتهية
: )
الحمد الله علي كل النعم 
اللي انا مستشعرها دلوقتي
ودي نعمة اكبر : ))))

Cause if you’re happy in your head, then solitude is blessed, and alone is okay. حب حب حب



[Tanya Davis]
If you are at first lonely, be patient.
If you've not been alone much, or if when you were, you weren't okay with it, then just wait. You’ll find it’s fine to be alone once you’re embracing it.
We can start with the acceptable places, the bathroom, the coffee shop, the library, where you can stall and read the paper, where you can get your caffeine fix and sit and stay there. Where you can browse the stacks and smell the books; you’re not supposed to talk much anyway so it’s safe there.
There is also the gym, if you’re shy, you can hang out with yourself and mirrors, you can put headphones in.
Then there’s public transportation, because we all gotta go places.
And there’s prayer and mediation, no one will think less if your hanging with your breath seeking peace and salvation.
Start simple. Things you may have previously avoided based on your avoid being alone principles.
The lunch counter, where you will be surrounded by chow-downers, employees who only have an hour and their spouses work across town, and they, like you, will be alone.
Resist the urge to hang out with your cell phone.
When you are comfortable with eat lunch and run, take yourself out for dinner; a restaurant with linen and Silverware. You’re no less an intriguing a person when you are eating solo dessert and cleaning the whipped cream from the dish with your finger. In fact, some people at full tables will wish they were where you were.
Go to the movies. Where it’s dark and soothing, alone in your seat and midst a fleeting community.
And then take yourself out dancing, to a club where no one knows you, stand on the outside of the floor until the lights convince you more and more and the music shows you. Dance like no one’s watching because they’re probably not. And if they are, assume it is with best human intentions. The way bodies move genuinely to beats, is after all, gorgeous and affecting. Dance until you’re sweating. And beads of perspiration remind you of life’s best things, down your back, like a book of blessings.
Go to the woods alone, and the trees and squirrels will watch for you. Go to an unfamiliar city, roam the streets, they are always statues to talk to, and benches made for sitting gives strangers a shared existence if only for a minute, and these moments can be so uplifting and the conversation you get in by sitting alone on benches, might have never happened had you not been there by yourself. 
Society is afraid of alone though. Like lonely hearts are wasting away in basements. Like people must have problems if after a while nobody is dating them.
But lonely is a freedom that breathes easy and weightless, and lonely is healing if you make it.
You can stand swathed by groups and mobs or hands with your partner, look both further and farther in the endless quest for company.
But no one is in your head. And by the time you translate your thoughts an essence of them may be lost or perhaps it is just kept. Perhaps in the interest of loving oneself, perhaps all those “sappy slogans” from pre-school over to high school groaning, we’re tokens for holding the lonely at bay.
Cause if you’re happy in your head, then solitude is blessed, and alone is okay.
It’s okay if no one believes like you, all experience is unique, no one has the same synapses, can’t think like you, for this be relieved, keeps things interesting, life’s magic things in reach, and it doesn't mean you aren't connected, and the community is not present, just take the perspective you get from being one person in one head and feel the effects of it.
Take silence and respect it.
If you have an art that needs a practice, stop neglecting it, if your family doesn't get you or a religious sect is not meant for you, don’t obsess about it.
You could be in an instant surrounded if you need it.
If your heart is bleeding, make the best of it.
There is heat in freezing, be a testament.

289 حتي الان : ))

سعادة الانجاز 
والمثابرة لتحقيق الاحلام
أنا استمتعت السنة دي
بالكتابة الكتير بشكل غير طبيعي 
الكتابة من اجمل الحاجات 
اللي الانسان يقدر يعملها 
أنا متحمسة مش بعيد 
علي نهاية العام نكون وصلنا 300 وشوية
وده شئ مبهج جدا : )
السنة دي مختلفة 
كتابة اكتر وقراءة اكتر
وافلام اكتر من اي شئ 
482 بوست
809 فيلم
179 كتاب 

الحمد الله : )))

أنا لدي هوس 
اتجاه كل شئ تقريباً
أشعر كما لو أنني 
أعمي أرتد بصره للتو
كأنني طفل مازل يستطيع أن ينبهر 
بكل شئ ويعجب كل شئ ويعشق كل شئ
كأنني فجأة أبصرت جمال العالم 
الحمد الله : ) 
بيفكرني بحته من كتاب Sophie's world 
the child looks up and say " bow-wow " every time it sees a dog.
It jumps up and down in its stroller waving its arms : "bow-wow! bow-wow !" we who are older and wiser may feel somewhat exhausted by the child's enthusiasm "all right , all right ,it's a bow-wow "we say , unimpressed " please sit still we are not enthralled . we have seen a dog before.  " this rapturous performance may repeat itself hundreds of times before the child learns to pass a dog without going crazy . the world will become a habit . 

الاثنين، 22 سبتمبر، 2014

كوابيس

لا يوجد اسوء من الاختناق
ولا يوجد اسوء من أن تستيقظ علي انك تختنق
وتظل تحاول أن تتنفس 

أحب القمر

أنت الآن كالقمر
أنتظرك ولا تأتي

تعال قبل انقضاء الشباب و موت الحب و انقطاع الرجاء

بوست قديم : ))) #سعادة


الي ابو كمال 
سارعاك دائما
انتقلت معايا في 3 كراسات

صابر يراقب حين اراقب اكتر قصة بضحك في مجموعتي


عندما نمحي الادلة الملموسة لو وجدتها لا يتبقي سوا بعض الذكريات التي تأتي الا قليلا


Time so inkind


بحس ساعات ان اني لما بوصل لمرحلة متقدمة من السعادة مش بقدر اعديها وبيبقي لازم ابدأ  تاني من الاول


لا تقلق سأبعثك حيا في روايتي القادمة ! #غادة السمان #رنيم استيل


انظر لساعتي فقط لاتأكد ان الوقت مازال يمر


واحتمال انك تبقي مريض نفسي 50%


اليوم سعادة واتسائل ماذا عن الغد


وتسألني ايه اسوء حاجه ممكن تحصل ؟

اسكت واقولها يا صديقتي احنا اسوء حاجه ممكن تحصل

الاحلام شبه تتحقق

ورد واحلام سعيدة

العد التنازلي بدأ
سأصبح 17
ال17 لها وقع غريب
والعمر لسه بيحري

يارب افضل انا
بعد 100 سنة

عيد الصدقة الصدوق
6=26-20
11-3=8
ليصبح 6 شهر اغسطس

عندما استيقظ
انظر لليمامة
التي مازلت هنا

ايوا انا لسه عاوزة اشتري نطاطة
كببببببيرة

ضيعت ابني في الحلم .. من الدرافت

حلمت اني خلفت بابي حلو اوي ..تقريبا احلي بابي شوفته في حياتي
بس سبته في البيت علشان كان عندي امتحانات
وبعد ما خلصت امتحانات صليت وروحت ادور عليه
لقيت كل هدومه اللي انا جيبهاله اتسرقت
وانا مش لقياه
فضلت افكر هو انا بجد خلفته ..كنت متأكده اني خلفته
فضلت افكر في اسمه مش عرفت كان اسمه ايه
فكرت امال مين يعرف لقتني مامته ومحدش هيبقي عارف اسمه غيري
فقررت اسميه الاسم اللي انا كنت عاوزة اسميه له حمزة


وفضلت ادور عليه وفي النهاية مش لقيته

أنا رسمياً

أنا رسمياً
مش عارفة اتجاوز فكرة  أني اعمل شعري تيركواز
أنا رسمياً
بحب الحاجات ال دومي فونتر
والفساتين اللي فيها ختت شفافة
والفساتين البيضا 
والحاجات المخططة 
وخاصة الحاجات المخططة الدومي فونتر
كاثرين بتأثر علينا واحنا مش عارفين
وبنلاقينا في الاخر بقينا شبهها
شكراً للبس كاثرين السنة دي
أنا رسمياً
مش عارفة ابطل اتشد للازرقات والتريكوات واللبنيات في البيوت
أنا رسمياً
عندي حاجه واحدة محافظة عليها
والحاجه دي انا مش عاوزة ابوظها
أنا رسمياُ
بحب القمر وبحب اني بشوفه من شباك المكتب
بكره اني استناه ومبقاش عارفة هبطل اشوفه امته
أنا رسمياً
كان نفسي المات والفلك يبادلوني الحب
أنا رسمياً
بحب مر : )) ومبسوطة انها هتبقي 19
أنا رسمياً
سعيدة وأنا بوثق كاثرين : ))) 
كاثرين مش مملة وده شئ لطيف جدا

السبت، 20 سبتمبر، 2014

دعني اعرفك : ))

انا الشخص اللي بيشجع الناس
انها تعمل كل شئ هي عاوزاه
وتعوز الاشياء اللي هي المفروض تعملها 
تجري ورا كل حاجه
وتبطل تخاف
أنا الشخص اللي بيزق الناس
بيحب يزقهم
وبيبقي عنده مشكلة
انه حاسس انه بيزقهم لحفرة
ومش بيبقي عارف هما عاوزين يتزقوا ولا لأ
لو كنت صريح معايا وقولتلي 
أنا عاوز كذا 
هزقك لكذا
لكن لما تبقي أنت اصلا مش عارف انت اكيد عاوز ايه
ببقي بزق للمجهول
أنا مش بحس اني بساعد الناس
وأنا مش عارفاهم كويس
بحس ان اهم حاجه علشان تعرف تساعد
تعرف الناس دي بتحب ايه
لما تبقي مضايق 
اقولك اوكيه مش تضايق العالم حثالة ولا شئ يهم
ولا اتعاطف معاك
بحس نصايحي للغرباء
مش بتبقي مجدية 

جو غريب من ذكريات غريبة

أنا كنت بحب جدو
أنا دلوقتي مش بحب اتكلم عن جدو
واقابل الكون بوجهي المحايد
لا يميل إلي الحب ولا يستطيع الكره
زمان بقي لما كنت بحب جدو اوي اوي اوي
في 6 إبتدائي اول يوم ليا في الاجازة
اخدت شنطتي وروحت عند جدو
وساعتها اتفرجنا علي فيلم لا اعرف ما اسمه
وبقينا من ساعتها كل اجازة  بعد الامتحانات
جدو يقولي I'm free  ويضحك ضحكة تميل للشر
زي الفيلم وبقي ده نوع من الطقوس 
اننا نحس قد ايه تحررنا من الامتحانات
وتقول اي ام فريييي ها ها ها ها ها 
: ))))))))

بوست شخصي

بحب الوقت اللي أنا وبابا كنا صحاب
أنا فاكرة اني كنت بكلم كتير طول الوقت
مش فاكرة بابا كان بيقول حاجه
فاكرة أنا وانا بقول كل حاجه واي حاجه
أنا بفتقد الوقت ده
كان ممتع .. بكل الرغي والمغامرات والشقاوة
أعتقد أن اي حد باباه كان بيشجعه أن ميخافش من حاجه
ويعمل اي شقاوة واي افكار مجنونة تخطر علي باله
هو شخص محظوظ
أنا عارفة الوقت اللي في إبتدائي
كنت حرفياُ مش بخاف من حاجه
كنت سوبر واثقة في نفسي
ومش بعمل حاجات علشان الناس بتعملها
واحيانا كثيرة كنت بحسس الناس قد ايه هما ويرد
علشان هما مش شبهي او علي الاقل شبه كل الناس
إبتدائي كانت فترة عدائية
كانت سوبر عدائية
بس في الاخر
توصلنا اننا منعملش كل حاجه الناس بتعملها
ونبقي احنا زي ما احنا عاوزين نحلم
حالة اشتياق للطفولة شوية
مرسي مطروح والكثير من التشرد
أنا وعروستي وفرق من النص وتوكتين كلبس
يارا ومورا ولينا ورهف
اصدقائي الصغار ظلوا صغار
أعتقد أنك لما بتخلص فترات
بتعرف تلاقي كويس لحظات السعادة
بابا و أنا في القصر 
بنغامر بقتحام قصر مهجور
وبنمشي بالساعات علي البحر 
وبنخلص قري وندخل في قري
بابا في معرض الكتاب
والتشجيع المبالغ فيه
لشراء الكتب
أعتقد أن اي اب 
محتاج يحافظ علي علاقته بولاده
ومش يبطل يعمل معاهم مغامرات
او يوقف حاجات هما متعودين عليها
زي معرض الكتاب
معرض الكتاب حلووو
أنا لما اكبر هاخد الكون كله
معايا لمعرض الكتاب
اشتريلهم كتب : )
أنا بحب اخلي الناس يعملوا حاجات مفيدة
ويجربوا حاجات مجربوهاش قبل كده
أنا عندي مشاكل في الموضوع ده
بس مشاكل مش بضايقني
الناس لازم يبقوا كويسين
وسعداء و بيعملوا حاجات جديدة

الجمعة، 19 سبتمبر، 2014

c'est une belle histoire

C'est un beau roman, c'est une belle histoire
C'est une romance d'aujourd'hui
Il rentrait chez lui, là-haut vers le brouillard
Elle descendait dans le midi, le midi
Ils se sont trouvés au bord du chemin
Sur l'autoroute des vacances
C'était sans doute un jour de chance
Ils avaient le ciel à portée de main
Un cadeau de la providence
Alors pourquoi penser au lendemain
Ils se sont cachés dans un grand champ de blé
Se laissant porter par les courants
Se sont racontés leur vies qui commençaient
Ils n'étaient encore que des enfants, des enfants
Qui s'étaient trouvés au bord du chemin
Sur l'autoroute des vacances
C'était sans doute un jour de chance
Qui cueillirent le ciel au creux de leurs mains
Comme on cueille la providence
Refusant de penser au lendemain
C'est un beau roman, c'est une belle histoire
C'est une romance d'aujourd'hui
Il rentrait chez lui, là-haut vers le brouillard
Elle descendait dans le midi, le midi
Ils se sont quittés au bord du matin
Sur l'autoroute des vacances
C'était fini le jour de chance
Ils reprirent alors chacun leur chemin
Saluèrent la providence en se faisant un signe de la main
Il rentrait chez lui, là-haut vers le brouillard
Elle est descendue là-bas dans le midi
C'est un beau roman, c'est une belle histoire
C'est une romance d'aujourd'hui

سنة 2009 .. أنا في المدرسة .. مش بحب الفرنسيه
وبحب مدام سونيا : )))
أنا وأنا برفض اسمع اغاني فرنسيه
ويوم ما في المدرسة
مدام سونيا وهي بتسمعنا الدروس علي الكاست
كانت كلمات الاغنية في الكتاب 
خلتنا نغني بصوت عالي
كانت لحظات مفرطة في جمالها
رجعت البيت .. لسه بكره الفرنسيه
وبحب مدام سونيا
اللي زاد عليا أني بحب اغنية فرنسيه
النهاردة 2014
فجاءة سمعت موسيقة الاغنية في دماغي
فتحت جوجل  ايوا ازيك يا جوحل
وفضلت اشرح له الاغنية
جوجل ملوش امان 
فضلت احاول افتكر الكلام
فضلت كذا ساعة بقتل نفسي علشان افتكر
قمت ولعت النور 
كركبت الكون بدور علي كتاب الفرنسيه بتاعي
هم كثروا طبعا
لقيت كذا واحد من غير الكتاب اللي انا عاوزاه
وأنا فقدت الامل في جوجل
وبعدان الساعة 4 ونص لقيت الكتاب
لقيت الكلامات
وسعدت من قلبي
برغم حالة الصمت 
جست سعدت وأنا بغني مع الاغنية
بحاول اشوفني وأنا بغني في الفصل
او وأنا بغني في البيت
بحاول استمتع بغالبا الاغنية الفرنسيه
الوحيدة اللي بحبها 
شكراً للذاكرة علشان فكرتنا 
الحمد الله علشان احتفظنا بالكتب
وشكراً للذكريات السعيدة
الفيديو محفور في ذاكرتي 
فيديو من فيلم اميلي 
مع الاغنية الوحيدة المفضلة
#حب

رغي

برغم الملل
وبرغم ان مر رسمياً
في الدراسة
وان كل الكلام اللي في دماغي
مش بيطع بره
غير بالكتابة
والكلام لنفسي
كلام لنفسي
بقي هادي
مش بيجري في دماغي
بيتسحب
أنا مش مستاءة اني مش عاوزة اتكلم
ولو حبيت اتكلم
مفيش اوبشنز كتير متاحة
ده مش شئ سيئ
برايت سايد
ده انا وانا سوبر متفائلة
ومتحمسة وكسولة

الخميس، 18 سبتمبر، 2014

18-9-2014

أعتقد صناعة بعض الاشياء 
هتكون مفيدة ليا دلوقتي
تحضير ليوم ميلاد مر
هيكون مفيد  
السعادة للاخرين برضوا 
: ))))
واهم حاجه الصمت الداخلي
انا بقالي كتير اوي 
مش بسكت 
وبفضل اوجع دماغي
بحوارات داخلية
دلوقتي أنا مش مضطرة
اصحي بالليل 
علي لا احلام
مجرد صداع 
علشان انا حتي مش بوقف كلام وانا نايمة
وبجابلي صداع 
: ))) 
أنا كويسة وده شئ مبهج
الحمد الله 

الاثنين، 15 سبتمبر، 2014

نص بوس من البلوج

لانك تستحق السعادة
ولانك لا يجب أن تفعل اشياء لا تسعدك
ولا نتحتفظ باشخاص
لا تسعدهم
ولا يسعدوك
لانك حالم
والحلام لا تتحقق هنا
ولان كل الناس لديها اسباب وجيهة للتعاسة
فلا تستسلم 
اسعي وحقق 
وابعد عن من يثقلوك
عن من لا يسعدوك
واسعد لك وللكون

بوست من الدرافت : ))

أعتقد  هذا ما يجعلك أنت
أنك تفعل ما يحلوا لك
اذا كنت ستندم علي شئ
واذا كنت تريده بشدة
ف افعل ما تريد
اذا كنت لا تستطيع أن تفعله
فتوقف عن الرغبة فيه
اعتدت أن أجعل الكون 
اسهل مما يبدو عليه
اكثر بهجة واكثر لمعاناً
أعتدت علي فعل ما اريد
ولم افكر كثيراً
أنا لا احب أن افكر كثيراً
واعتدت أن يعرفني الناس
ولم اصدق يوماً
أنك لم تعرفني بعد

رنيما the pierces 2012

أغسطس 2012
كانت اول مرة اسمع 
the pierces 
أول اغنية سمعتها كانت 
we are stars 
علي ام بي سي ماكس
التانية كانت
sticks and stone
والتالتة زي كل الناس كانت
secret
لما بفكر في اول مرة سمعتهم
مش بفتكر غير حاجه واحدة
أنا بخضر شنطتي للسفر
موبيلي مسروق 
بطبق لبسي وبغني بصوت عالي
اغاني لسه بحاول احفظها
أنا كنت موجودة في التور بتاعت استراليا
أنا لسه موجودة 
شكراً كاثرين
دي اول مرة احضر صدور البوم
والتورز من اولها 
#ذكريات

كراهية شديدة

كراهية لفرق التوقيت
مسيطرة عليّ
لا استطيع أن اكف عن التفكير
قد ايه هو شئ مزعج 
وبيوجع الدماغ
وقد ايه الدنيا
هتبقي احسن لوالساعة واحدة في العالم كله
ولو الساعة لهاش علاقة بالصبح وبالليل
وقد ايه انا مش بفهمه ساعات
وقد ايه هو بيوجع دماغي
وبيفسد خططي
تباً لفرق التوقيت

الأحد، 14 سبتمبر، 2014

كن أنت


كفّ عن الادعاء
وكن أنت 
كما تريد أن تكون
تعرف عليكّ
وترك لك فرصة لتحلم
ثم حقق احلامك
كن كل شئ ارادته يوماً
كل يوم فرصة جديدة
كل يوم هو حافلتك
لتصبح ما تريد

نصيحة العمر

كل إنسان يكون 
كل ما يراه صحيحاً
لا يشترط 
أن يعرف في ماذا يخطأ
ولا متي يبرع في شئ
ما يميزك 
أن تعرف أنك تخطئ
وأن تعرف متي تخطئ
وأنت تحاول أن تكف
أن تبتعد عن الخطأ
وأن تبتعد عن كل ما يجعلك تخطأ
عن مواقف وعن اشخاص
أن تفكر في كل فعل
وأن تحاسب نفسك أول بأول
ولا تدع قلبك  يتسخ
لا تنام يوماً 
وأنت تعرف أنك اخطأت ولم تعترف
كلنا نخطأ 
فنحن بشر
حاول ألا تخطأ
وان أخطأت 
حاول أن تعرف
وأن تعترف
وحاول أن تكف عن تكرار اخطائك
واذا اخطأ الأخرون
تعلم كيف تسامح
وتترك قلبك أبيض
لا يشوبه شئ

أنت مغناطيس لاشياء تشبهك

احياناً تواجه مشاكل في علاقاتك مع الاخرين
احياناً الكون يصبح موحشاً
باصدقائك المفقودين
لا تفقد اصدقائك ولا تتركهم يتسربون
وليذهبوا تبقي أنت وحدك
لكنك تستطيع التخلي عن من هم ليسوا باصدقائك
وعن من هم لن يصبحوا ابداً اصدقائك
لا تفقد املك في الحياة
وتفهم أنك مغناطيس
للاشياء التي تشبهك
ستجد ما تريده
وستجد اصدقائك
فقط اصبر
وتمسك بمن يشبهوك
وتخلي عن من يثقلك

Confidence in love catherine pierces قلوب قلوب

I believe that we can start it all
Everyone cries
Everyone gets hurt
Life can get a little rough
Say you don't have enough
You give me confidence in love
Confidence in love
If you fall down boy
Know I'll stick around boy
I just see the best in you
Gonna gonna get up, gonna make it through

catherine pierce painting قلوب قلوب قلوب



اشياء ترافقني .. ذكريات

اتذكر هوسي بهي وضحي
أعتقد أنا لسه عندي الهوس ده
في يوم كنت بعمل سرش كما هي العادة
كنا في 2013
ولقيت أن دنيا كمال كاتبة هي وضحي
كان عندها حفلة توقيع لسيجارة سابعة
وقد ايه انا كنت متعصبة اني عرفت بعدها بسنة
أعتقد أن حفلة التوقيع كانت 2012
مكنتش عارفة
ايه كان في انتظاري في 2014
أنا لحد دلوقتي
بأؤمن بعظمة الناس
اللي بتعمل حاجه
ومش بتبقي فاهمة قد ايه
بتأثر في حياة الناس
وقد ايه الحاجات دي بترافقهم في حياتهم
وبتخليهم يشوفوا الكون بعيون تانية
وبتقضي وقت كتير معاهم
بتبقي جزء من ذكرياتهم
 : ))))))

السبت، 13 سبتمبر، 2014

لا تفقد اهتمامك باشياء تحبها

لديك اشياء تحبها
تحب أن تفعل
قد نسميها هوايات
ولكنك لست بارع فيها
او تحاول أن تبرع فيها اكتر
لا تتوقف وحاول
في ثانوي كنا بنقول 
احنا بنحب حاجات كتير
وحاجات كتير اوووي 
مهتمين بيها ومهتمين ندرسها
واحنا لازم ننقي الحاجه دي
دلوقتي لازم منفقدش اهتمامنا ببقيت الحاجات
ونحاول نحب اكتر الحاجه اللي احنا 
نقناها علشان ندرسها
لازم يكون عندنا فيه شغف
حب معرفة واستمتاع
#ورشة_الكتابة
 #رياض_اطفال 
#الرسم
 #اليوجا 
#الادب

الجمعة، 12 سبتمبر، 2014

البارحة

البارحة كان عن تحقيق احلام
لم تتخيل أنك ستحققها 
او لم تتخيل أن تسنح لك الفرص
البارحة كان عن أنك تستطيع أن تفعل
اي شئ تريده
اي شئ يخطر علي بالك
أنك مازلت حر 
ومازل الكون جميلاً
ومازلت تعرف كيف تستمتع بوقتك
كيف تجن وتفعل اشياء مجنونة
وكما تقول كاثرين 
If we want to
We could what Kings do
I can feel the Earth move when you speak
If we fight through all the things we once knew
Everything could change for me and you

كاثرين عارفة احنا محتاجين ايه
فبتقولهلنا : )))
شكرا علي الرسايل 
هاف انايس دي بيرثداي جيرل : )))))

صورة اليوم : )) أنا وصوري


: ) today



dancing on the beach

12-9

النهاردة يوم ميلاد 
كاثرين وميمونة
أنا مش عارفة 
ازاي ممكن ميمونة وكاثرين
يتولدوا في نفس اليوم
شخصيات محببة إلي قلبي
أنا قضيت طفولتي 
بحب ميمونة : ))))
ميمونة حلوة : )
بنتمني لها كل سنة وطول الوقت سعادة
ربنا يسعدها ويرزقها كل شئ هي عاوزاه
أنا بحب ميمونة جدا 

السعادة هي السعادة

السعادة السفر
كل يوم تتأكد
أن السعادة سفر
السعادة رضا
حتي بدون السفر
السعادة أن تعرف ما تملك
وتسعد بما تملك 
وأن ترضي بكل شئ
الرضا هو مفتاج السعادة
ليس الرضا فقط الامتنان
أنا بحب الامتنان 
شعور الامتنان جميل

الرقص علي ضوء القمر

استحضر البهحة 
استحضر السعادة
وامتن لوجود الاصدقاء 
الاخوات البحر القمر  وحتي الليل
وارقص  واقفز وتحمس 
الكون بين يديك
#سعادة
#النهاردة
#اصنع_ذكريات
انا بكتب من الساحل #توثيق

الأربعاء، 10 سبتمبر، 2014

الوغد الوحيد

كان دائماً يتبعها يلحقها أينما ذهبت .. كان وغداً وكان وحيداً
ولم تفهم أبداً سبب ملحقته لها، لم يكن ينظر إليها أو يراقبها ..
فقط يتبع اثار قدميها أينما ذهبت كأنه يريد أن يحذو حذوها ..
 أن يذهب أينما ذهبت وأن يري العالم بعينيها ،
 أن يعرف ماذا تحب ولماذا تحب ما تحب وكيف تحبه
كان يراها جميلة جداً ،بوجها البريء وعيناها الواسعة
جميلة لاستطاعتها أن تنير قلبه وتجعله سعيد ..
كان يحاول أن يتبعها محاولاً منه أن يعرفها أكثر
 كان يعرف أنها تشعر أو ستشعر بوجوده
 كانت تثير اهتمامه لأنها لم تكن وحيدة بعكسه
 فهو تألَم من الوحدة وتحمّل مشقّتها
 فلكم تمني أن يلتقوا للتجمع خطاهم في طريق السعادة 
ويفقد هو وحدته التي لا تُفقد
كان يعرف أنها تستطيع أن تمحوا الوحدة تزيلها وتذهب أثرها
 فهو حتي لا يشعر بالوحدة وهو يتبعها
 ويتمني لو كانوا أصدقاء ، يتمني ويحلم لو أنها تعرفه.
كانت تعرفه ، وتشعر به ، ولكنها تكره الوحدة وتعرف كم هو وحيد
أنها لا تتقبل الوحدة ولا تستطيع الاستغراق فيها ولو للحظة واحدة
 فما بالك أنه عاش أعواما من الوحدة
اتفقوا علي كره الوحدة دون الاتفاق وهذا كان اول شيء مشترك بينهم

من صديقتكم مبتسمة دائما

انااااااااااااااااااااااا بقول لكم كلكم اهلاااااااااااااااااااااااااااا نورتوا مدونتي الضغيرة البسيطة المبتسمة