.

.

الخميس، 5 فبراير، 2009

صدمه الكبري


 عندما كنت احاول ان ابدع  مجرد محاولة ولكن وجدت كلمة صدمة تتردد في اذني كثيرا وسألت نفسي متي تأتي الي الصدمة قالت سريعا.
فكرت ووجدت
صدمة: عندما تقابل صديقا لم تره منذ سنين ولا تتذكر اسمه
صدمة:عندما تطعن في ظهرك وتجد الطاعن اخاك
صدمة: عندما تكتشف ان من تحب يتسلي بمشاعرك
صدمة: عندما يصارحك من تحب انك لا تعني له شيئا
صدمة: عندما تكتشف ان مصدر الاشاعات التي تقال عليك مصدرها  اقرب اصدقائك او اقرب الناس اليك
ولكن فكرت قليلا  ماهي الصدمة الحقيقية
هي ان اجد نفسي وحيدة في قبري
وقد تركني كل اصدقائي واحبائي وعائلتي 
ولم يبقي معي سوى عملي الصالح وعملي السيء
والصدمة الاكبر:وقوفي بين يدي الله سبحانه وتعالي بدون عمل
بدون ذكر  و بدون جهاد للنفس
ولكن لوهلة تذكرت انني مبتسمة دائماولا يمكن لي ان اكتب و افقد الامل لا يمكن مازال بيدي هذا الامر مازال بيدي ان اقف بين يدي الله سبحانه وتعالي واعمالييييي الصالحة ثقيلة وممتلئة  مازال بيدي الا افقد الامل واعمل لآخرتي جيداااااااااااااااااا حتي لا آخد هذه الصدمة الكبري  و عندها فكرت لماذا لا اكتب ما جاء بخاطري وبعقلي وكتبته فعلاااااااااااااا..........
                   ابتسم اولا ثم تكلم 

هناك 4 تعليقات:

  1. يااااااااااه انا هتجنن على مدونتك على فكرة يا روني جميلة فوق الوصف وشكلي كده هاخد اقامة دائمة عندك هنا
    كلامك جميل اوي والبوست ده أثر فيا جدا
    صدمات كتييييير بتعدي علينا في حياتنا بس الشاطر اللي يعرف يعديها ويعاند ويضحك وهوا في قمة الحزن
    اشكرك يا قمر

    ردحذف
  2. والله مدونتك احلييييييييييي انا هجبلك فلا صغيرة تقيمي فيها وهبفي اجي اونسك وشكراا علي الكلامممممم حلوووو

    ردحذف
  3. ساعات الصدمه بتجيب حزن ..
    وساعات بيكون سببها سبب ممكن يفرخنا اوي ..!

    خليكي ايجابيه زي مانتي .. وبصي لنص الكوبايه المليان ..
    نعمل لدنيانا كأننا نعيش ابداا .. ونعمل لاخرتنا كاننا نموت غدا .. وبكده هنعيشها صح :)

    بس اهم حاجه .. انك لما تيجي علي دماغك فكره ، اكتبي .. عبري .. ما تكبتيش قلمك :)

    ردحذف
  4. shokrannnn w bagad 7ata ta3akykatak to7faaaaaaaaaaaaaaa

    ردحذف

لا تقسوا عليّ .. وابتسم للحياة : )))))