.

.

الخميس، 20 أغسطس، 2009

كيكة حبنا 17 - 8 - 2009

مش عرفة ليه البوست أسمه كيكة حبنا بس فعلا هي كيكة حبنا كنت أنا وتقي بنت خالتي اللي مدونة اسمها ورود الصداقة و سمية بنت عمتي كانوا لأثنين بيتين عندي


في البيت أنا وتقي و سمية (معلومة لأثنين دول برغم أنهم أغز صحاب عندي بس هما مجنين شويا ) المهم تقي كان نفسها في كيكة بشوكولاتة رحت قالت لماما يا خالتو ممكن نعمل كيكة طبيعي أن ماما مش هتوافق لكن ومن غير سبب ماما وفقت بس قالت لها أنتم اللي هتعملوها أنا تعبنا جدا فطبعا تقي وافقت وجت قالت لنا خالتو وفقت يا ولاد قمنا بسرعة عشان نعمل الكيكة عشان كنا متحمسين أوي قمنا جري دخلنا المطبخ تقي قالت لنا أن هي وأختها بيتو عملوا كيكة وصوروا طريقة عمل الكيكة فيديو قالت لها تمام عشان أنا وسمية مش فكرين الوصفة راحت جابت الموبيل بتاعها وبدأت حكاية كيكة حبنا شغالنا الفيديو وبدأنا في عمل كيكة الهنا و أخدنا المقادير من الشف بيتو بنت خالتي (مدونة داخل دهاليز عقلي)





المهم قاعدنا نعمل الكيكة وصوررتها كتير موت علشان البوست ده المشكله أن الكيكة كانت السمن بتاعها زياده و أنا طبعا لما صدقت كل شوية أحط حاجة و أدقهاااااا كان جنب الطبق اللي بناعمل فيه الكيكة معالققققققق كتيررررر كتيررر أنا اللي وكله بيهم كلهم أصل ماما قالتلي زمان أني لما أكول بمعلقه مش أحطها تاني في اللي أنا أكلت منه وشلها و أجيب تاني غيرها المهم تقي وسمية كانوا بيزعقولي علشان السمنه زياده وأنا عماله أحط حاجات مرة لبن مره كاكاو مره بيكن باودر ومديها أحط و أدوق أحط وأدوق لغيط ما زعقولي وقالوا بس بقي يا رنيم هتخلصي الكيكة كفايةةةةةة للأسف أطرأت أبطل أكل و أفكر في حل للسمنه الزياده كنا مهيسين وقاعدنا نضحك علي السمن الزياده للي في الكيكة رحنا لماما طبعا قالتلنا زودو البن رحنا زودنا مش حصل حاجة المشكلة كمان أن المفروض نقلب الكيكة في أتجاه واحد كل واحد منا بيقالب شوية ماشي أنا بقي كل ما أجي أقلب أقلب العكس وتفضل سمية وتقي يزعقواااااا ويقولوا كده الكيكة هتهبط لالالا كانوا بقولوا العجينه هتهط وكل شويه أسألهم أحنا بنقلب يمبن ولا شمال يقولولي شمال طب شمال شمال وأقلب يمين ولقي الأثنين شماللللللل يا رنيم مش يمين المهم قاعدنا نحط حاجات علي الكيكة علشان تبقي مظبوطه المهم الحمد الله أتظبطط الحمد الله وبعدان حطناها في الفرن وسبناها ومشينا وشويه وطلعناها المفجأه أن أحنا بعد ما طلعنها من الفرن لقناها محروقة من تحت ومن الجنب لكن من فوق كويسه وأحنا هاتك يا ضحك علي الكيكة وسميه قاعدة تقولنا دي عمله زي مجلد أبن تيميه وهاتتتتتتك يا ضحك المشكله أنها كانت متمسكه جدا رحنا ورناها لهند ولبيتو ولأء وقاعدنا نضحك عليها يجي نصف ساعة وبعدان رحنا المطبخ تقي قالت لنا هنقشر الحرق رحت أنا وهي وسمية قاعدنا نجرب وبعدان أحنا كنا عملنا كيكة في 2 قالب أنا مسكت واحد ورحت قطعة الحرق من تحت عند الحته المحرقة قاطعتاها كلها ومن الجنبان تقي قاعدت تقولي أزاي تعملي كده جريت وراها علشان أخد القالب التاني و أقطع الحته المحروقه مرضتش تديهاني المهم قاعدت تقشرها الرزلت (النتيجة) : المطبخ كله كيك ماما دخلت وصوتت في وشنااااااااااا نظفواااااااااا المطبخ قالنا تمام يا فندم وهاتك يا تنظيف بجد مش هقدر أنسي شكل المطبخ وهو كله كيككككككككك بعدان قطعنا الكيك شرايح وعملنا تنج عصير مانجوساقع تالج وعجبتهم الكيك وحنا لما صدقنا وقاعدنا نضحك علي أن الكيكه اللي سمنتها زيده وعجينتها هبطه نالت أعجاب الجماهير بجد كان نفسي أجبلكم حته بس ملكوش نصيب هوركم صور الكيكه وضحكوووووووا علي كيكت حبنااااااااااا



















ده الطبق اللي فيه الكيكه أنا أصررت أنه يبقي لونه أحمر











ودي من فوققققققق شهية جداااااا مش كده













دي لما حطناها في القالب















وده القالب التاني هو ده اللي أنا قطعت منه الحرققققققققق












ودي لما طلعتتتتتتتت أكيد مش واضحا أنها محروقه بس هتبان في الصور الجاية












وده مجالد أبن تنميه هاهاهاهاهاهاهاهاهاها













ده بقي القالباننننننننننننن الكيكه المحروقينننننننننن


وده يا ناس كيكة حبنااااااااااا أتفقت أنا وتقي علي أن أحنا هنكتب عن الكيكه دي أحنا الأثنين ونشره في نفس الوقت بس لأسف هي مديقا مني دلوقتي وبصراحه أنا خايفه أكلمها فنشره وخلاصصصصصصصصص

تحياتي لكم: مبتسمة دائما وصحابي المجانين (تقي وسمية)

هناك 14 تعليقًا:

  1. ههههههههههههههههههههههه حرام عليكي يا رنيم ده انتي بوظتي الدنيا خالص الله يكون في عون مامتك واخواتك هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

    بس لو مكنتش الكيكة اتحرقت كانت هتبقى جميلة اوي وكنت هقولك سيبيلي حتة بس خلاص بقى مفيش نصيب الكيكة الجاية :)

    ردحذف
  2. LOOOOOOL

    انتوا اصلا كلكم مسخره .. بس كان طعمها حلو يا روني علي فكره .. فاكره يومها اما عملتي لي كوبايه لبن عشان انا بحب الكيك جنبه لبن =))

    اانتي اصلا تتتتتحفه <3

    ردحذف
  3. بس في الأخر كان طعمها حلو يا رودييييييييييي لأزم تذوقيها حتي لو كانت محروقهههههههههه علشان أنا الللي عملهاااااااااا


    شكراااااااااااااا

    ردحذف
  4. أنتي اللي تحفه وبجد يا توتا أنا بحبككككككككككك أوييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي

    و أنا ممكن أعملك لبن كل يوم طلما هتفرحي أوي كده

    ردحذف
  5. هههههههههههه والله برافو عليكم تعيشو وتعملو

    ردحذف
  6. عووووووووووووووووووووووووو
    انا جه
    بجد تجربه لذيذه وشجعتيني اجرب انا كمان
    بس انا مش هصورها الا لو طعلت حلوة
    وبعدين زي ما قولتلك الي يعلق ياخد قطعه كيك فين القطعه بتاعتي
    هستني في مدونتي تجيلي ديلفري اوك؟؟؟؟
    سلام يا سكر

    ردحذف
  7. بس ياريت مكونششششششش محروقه

    ردحذف
  8. كمان دلفري ههههههههههههههههه لو في بقشيش كويس وعدايه أناهجي علي طوللللللللللللللل

    ردحذف
  9. ههههههههههههه كده مسبتليش حته انا مليش دعوه ليا واحده عتدك هههههههه بس بجد شاطرين جدااااا ان بعد ده كله طلعت كويسه بس الناس بعد ما اكلت فضلت سليمه ولاااااااا ههههه

    ردحذف
  10. ههههههههههههههههه لسه سلام والحمد الله وماما كانت محضر عربية الإسعاف تحت البيت علشان حالات التسمممممممم ههههههههههههههههههه

    ردحذف
  11. هههههههههههههههههههه والله بجد كان يوم تحففففففففففففففففففففففففففة موووووووووووووت وضحكت اد عمرى كلة والكيكة فعلا طلعت حلوة وانا كنت مصرة على ان القالب بتاعى ما يتقتعش زى بتاعكوا عشان ما يبوصش شكلة وانا اللى انتصرت هاهاها بجد بحبك انتى وسمية موووووووووووووووووت

    ردحذف
  12. نعم أنتي صعبتي عليا وفسبته نحن المنتصروننننننننننننن

    ردحذف
  13. رنيم

    ليه قاوا مش تنزلي البوست؟

    دمه خفيف وعسوووول

    تقبلي مروري
    كل سنة وأنتي طيبة

    ردحذف
  14. وأنتي طيبة وربنا يخليكي

    ردحذف

لا تقسوا عليّ .. وابتسم للحياة : )))))