.

.

الاثنين، 14 سبتمبر، 2009

نظرتي للحياة قابلة للتغير :

معلومة : لكل من يجبرني علي تغير نظرتي للحياة لن أتغير أبدا سأظل مبتسمة دائما سأظل أري العالم بعيون طفلة مهما كبرت سأظل مبتسمة دائما مهما حدث , الأمة تحتاج لتنهض أناسا إجابيون لا يستلمون بسهولة ويحاولوا ويحاولوا تغير الكون والبشر لن أغير طريقتي سوف أغير البشر سأغير طباعهم و عادتهم التي لن تفيد الأمة ولن تجعلها تنهض لماذا أناس هكذا فعلا أنا لا أعرف كيف لهم أن يكونوا سيئون لهذه الدرجة لكن نحن قادرون علي التغير يا بشر لماذ ا لا تشعرون بأهمية التغير أنه التغير للأفضل ليس للأسوء يجب علي كل واحد منا التغير تغير من حوله تغير طباعهم وعادتهم وأفكارهم للأحسن لننهض بالأمة أنا الأن أصبحت غريبة الأطوار من بين أصدقائي هل تعرفوا لماذا ؟ لأني قررت مجرد قرار أن أتغير ليس التغير الذي تتوقعوه لكن قررت أن لا أرمي ورقة في الشارع و قررت أن لا أركب أتوبيس ممتلاء لكي لا أزحمه أكتر وقررت لما أحد من كبار السن يدخل الأتوبيس المترو أقوم من مكاني لكبار السن وقررت ركوب المترو من باب الدخول وعند الخروج أخرج من باب الخروج قررت مساعدة الناس قررت أن أكون أشد لطفا من البشر قررت مساعدة الناس . أصبحت غريبة الأطوار بسبب هذا قالوا لي لن أستطيع تغير الأرض لكن أومن أن لو أنا فقط التغير وتغيرت فعلا وغيرت شحضا اخر والشخص غير واحدا فقط والشحص واحد غير واحد والواحد غير واحد واستمر الحال في غضون بعض السنوات سيكون الأرض جميعها تغيرت أنا أومن بذالك أعرف أن شخصيتي ليست هكذا في البيت لكن في الخارج راح تكون هكذا (منظمة نظافيه محترمة مساعدة للناس) أنا فعلا أريد تغير الكون وسوف أغيره وسوف أقول للجميع نظرتي للحياة ليست قابله للتغير . وكمت قلت قبل ذلك هل تريد تغير الكون أبدأ في نفسك و انا سوف أفعل ذلك و أرفع شعار لن أغير نظرتي في الحياة لأنها ليست قابله للتغير وسوف أغير جميع من حولي وسوف اطمع في أكثر من هذا.

هناك 11 تعليقًا:

  1. اولا اول مرة ادخل عندك


    اية الحلاوة و الجمال دة

    اية الروح و القوة دى بجد بجد بجد ربنا يحميكي العزيمة عندك بجد و التصميم هيعمل كل حاجة من الى بتقولي عليها

    ربنا معاكي بجد و انا ايدي ف ايدك نغير اناس للاحسن

    ردحذف
  2. جميل يا روني كل الي قلتيه .. انا بس عندي شويه تعليقات كده علي الماشي ;)

    اولا انتي قلتي فوق انا مش هتغير و بعد قلتي لازم تتغيروا .. وانا مابقتش عارفه احدد موقفك كده :D

    فا خلي بالك و انتي بتكتبي عشان الناس تبقي فهماكي ..

    ثانيا .. محدش بيقدر يجبر حد علي التغير لازم التغير يبقي نابع من جواه .. ثالثا .. التغير حلو

    و برضه عدم التغير حلو .. لكن في حالتك دي .. التغيرين موجودين .. بمعني .. ان حلو انك ما تتغيريش و تفضلي متافئله .. لكن وحش انك ما تتغيريش و تفضلي طفله مهما كبرتي زي ما قلتي فوق

    ردحذف
  3. gأن يا روني جميل ان يفضل جوا كل واحد طفل صغيريبقي جزء صغير منه حتي لو كبر انا الي مش جميل ان الطفل ده يبقي مش جزء صغير انما يبقي هو الجزء الكبير .. و جميل انك تفضلي تبتسمي .. و جميل انك تفضلي متافئله .. ده الي فعلا مش محتاج تغير ..

    آسفه يا حبي اني طولت بس البوست عجبني اوي بجد

    موااااااااااااااه

    ردحذف
  4. أنا كان قصدي أني مش هغير نظرتي في الحياة لكن طبعا أنا بغير في نفسي حاجات كتير جداااا لكن نظرتي مش هتتغير بصي لو صحبتي شفتني وأنا بسعد الناس هتكسف وهتقوم معايا تسعدهم وبعدان هتبقي حتي لو أنا مش معاها هتسعدهم وبكدا هي مش |أتغير بس في صفه حلوه حصلت عليها بصي من ناحية التغير حلو أه هو كده بس مقلق أناكان قصدي أني هشوف العالم بعيون طفلة يعني مهما كبرت هشوف العالم حلو هو ده كان قصدي و أنتي طبعا عرفه أن كومنتك مهم جدا بنسبة ليااااااا وتعليقك أهم حاجه في الدنيا علشانننن أنا بحبككككككككككككككككككككككككككككك جداااااااا وأنتي عرفه كدهههههههه وبجد مستنية البوست الجديد عندك

    ردحذف
  5. يا ريت فعلا الكل يعمل اللي انتي بتقولي عليه وساعتها مش هيبقى اتغير دا هيكون رجع لاصله كانسان
    دي افعال البشر اصلا ولازم كلنا نرجع نعملها وفعلا لما تقولي الكلام ده يقولولك بلاش مثاليه هيه جت عليا انا بجد الجمله دي بتنرفزني اوي
    بحيكي ع الموضوع الجامد ده
    انا نورين ابقي زوريني وتقبلي اضافتك عندي لو ماكنش يضايقك
    سلام يا مبتسمه

    ردحذف
  6. شكراااااا اوي علي التعليقققققققق بجد عندك مليون حققققق

    ردحذف
  7. بجد ما شاء الله عليكي

    ربنا يوفقك و يثيت و يكتر من أمثالك

    أقولك على سرر .. أنا كنت زيك في يوم من الأيام .. و تعبت و رجعت أرمي ورق في الأرض و أقول مش أنا اللي حنضف البلد و كنت بطلت أقف للكبار في المترو و أقول ما هو أنا كمان تعبان

    بس لما قريت كلامك لقيت إن فيه سبب إن الواحد يرجع نضيف تاني و يحترم الكبار تاني و يبقى كويس تاني

    زمان كنت واحد لوحدي .. دلوقتي بقينا إتنين

    بجد بجد ربنا يكرمك و جزاك الله عني كل الخير :) :) :)

    أحمد حسني
    Qasaqis.blogspot.com

    ردحذف
  8. بجد تحفه مووووووووووووووووت ياروني ياقمر
    اتمنى تفضل نظرتك للحياة كده على طول ياقمر

    ردحذف
  9. مش قادرة اصدقك اول تعليق منك و أنتي عندك مدونة يا ألف انهار أبيض ههههههههههههههه

    ردحذف
  10. انا جييييييييت روني حبيبتي حد ينزل توبيكات كده ف وقت الاسكول والليسيه :)

    على فكرة انا فخوة بيكي اووووي ايوه فعلا فخورة لأنك متمسكة بالصح حتى لو هتواجهي الدنيا وعاوزة تغيري العالم وده هدفي الاول ف حياتي واضح اننا عندنا قواسم مشتركة ..
    بس خدي بالك الموضوع مش سهل خلي ارادتك على طوووول قوية متيئسيش :)

    خلصت الكومينت وكلمة ف ودنتينك كده(وحشاني كتير )مووووووواه :)

    سلام يا روني وخدي بالك من نفسك

    ردحذف
  11. ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه و أنتي كمان وحشتيني أويييييييي و أكيد عندنا قواسم مشتركة

    ردحذف

لا تقسوا عليّ .. وابتسم للحياة : )))))