.

.

الثلاثاء، 2 يونيو 2015

رنيما والاطفال

أنا كنت بقنع رنيما
قد ايه احنا لازم يبقي عندنا اطفال
سواء اتبنناهم او حتي كانوا ولادنا
اننا محتاجين ندي نفسنا الفرصة
اننا نبذل مجهود ونساعد الاطفال
انهم يطلعوا شخصيات اسوياء 
وولاد ناس ويدخلوا الجنة 
الموضوع مش سهل 
وانا مبسوطة انه تحول من كونه مجرد غريزة
رفاقتني منذ الطفولة
لقرار 
أني اقدر ابقي قد ده
انك شخص مؤهل انك يبقي عندك اطفال
هو قرار شخصي 
محدش بيديلك تصريح أنك مؤهل
بس انا عارفة اني مؤهلة
ان الدراسة وشغل الحضانة
وحبنا أننا نطلع اجمل ما في الناس
ونخليهم يبقوا شخصيات افضل
ده ممكن يخلينا شوية مؤهلين يبقي عندنا ولاد
انك عارف انك مش هتعرف 
تبقي مستهتر
وانهم مهما انحرفوا مش هيعرفوا يبعدوا
عن الخطوط العريضة
أن ربنا هيساعدنا 
أنهم يطلعوا شخصيات صالحة
انا عارفة ان ده مش شرط يحصل
بس لو حصل ليه لأ ليه
 متجربش تقرأ وتتعلم وتجازف
ويبقي عندك ولاد
هما هيعانوا وانت عارف انهم هيعانوا
انك هتحس بالذنب حتي التفتت 
انك مسؤل بشكل او باخر 
عن كل الاشياء اللي بتحصلهم وخاصة الوحشة
محدش محتاج كم السيئات الغير طبيعي ده
بس أحنا محتاجين كم الحسنات ده
ولو ربنا اعطاك او رزقك 
ده معناه انك قدها 
فلماذا تمانع

للبس البابي الموجود في الاوضة في كل حته
وجوابتنا لولادنا
 للتفاصيل

كلها اشياء تستحق
انك تدي نفسك فرصة


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

لا تقسوا عليّ .. وابتسم للحياة : )))))