.

.

الخميس، 17 سبتمبر، 2015

تحت اقدام الامهات

علشان انا دايما لما بتزنق في ريفيو كبير
مش بلجأ للجودريدز
لان الجودريدز مش بيتسع
أني اقول كل شيء أنا عاوزه اقوله
من غير ما افكر قبل ما اقوله
البلوج بتبقي هي المكان المناسب
لكل العك اللي في دماغي

بثينة دايما بتكتب عن حاجات غريبة
قصص استحالة تخطر في بالك 
أنها ممكن تحصل اصلا
دايماً بتعرف توصل لقلوبنا
مهما كانت بعيدة
ودايماً بتخلينا
نقع في شخصياتها
ونصدق أنهم حقيقة
ونتعامل معاهم ببساطة
علي انهم موجودين

القصة بتتمحور حول الاختيارات
والاختيارات الخاطئة
واغلب الاشياء التي تشغل بالك
انا حبيت نورة جداً
الشخصية الوحيدة المنطقية
وسط كل العبث اللي في القصة
أنا حبيت نورة هي ام كويسة في النهاية
اعتقد أننا بنحب الشخصيات اللي بنحسها
وانا كنت حاسة نورة 
حاسة قد ايه هي كانت محتاجة 
بنتها تبقي ليها بس
وقد ايه هي كانت شايفة الحاجات بوضوح تام
وبصدق تام
الشخصية الوحيدة الوقعية في القصة
الرواية بتكلم عن مجموعة من الشخصيات المفرطة في الجنون
وانا بذلت مجهود لاصدق
أن شيئا كهذا قد يحدث
أن هناك اشخاص في هذا العالم
قد يتقبلوا ان طفل يقتل الحيوانات
ويحتفظ بجثثها 
أن يتقبلوا ان يتفنن في الايذاء
وبعد هذا يعطوه مسدس 
كهدية لسوء سلوكه
ويصدموا لما سيحدث
عن قاتل يقضي 3 سنوات فقط في السجن
عن طفل يدفع ثمن جنون جدته
وعندما يخرج من السجن يستقبل كأنه 
قادم لتوه من الجنة
أن تقول له جدته بكل بساطة 
"المرة الجاية إذا قتلت .. ادفن"
أنا حبيت شهلة 
تعاطفاً مع قرارتها الخاطئة
غالباً الامهات دايما بيبقوا عارفين 
الصح فين .. 
وغالباً أنت محتاج تسمع كلامهم
أنا بحب اشكر بثينة
أنها مخلتش مضاوي تتجوز فهادي
لانها ببساطة تستحق افضل منه
لانها ببساطة افضل من أنها 
تتخانق مع صحبتها الوحيدة
علي ولد كان بيستمتع 
بتعذيب الحيوانات 
بولد شايف أنها مينفعش تكون
اي شيء هي بتحلم تكونه
تستحق حب أكبر من مجرد حب مرهيقين
وولد اول لما تلف 
يكتشف ان اي بنت حلوة
واي بنت ممكن يتجوزها
تستاهل اشياء اكثر بذلك بكثير
دايماً كنت متفقة مع نفسي
ان الكسبان دايماً 
هو اللي بيطلع بره التنافس
اللي مش بيقبل يكون له منافس
انك ببساطة تنسحب 
لانك متستحقش ان حد 
يحطك في كفه واي شيء في الكفه التانية
الكسبان هو اللي دايماً بيقول
عجبك خديه
تستاهل اكتر من انها تعيش بقيت عمرها
خايفة لحسن فهادي يحب فطوم
تستحق بيت احسن مع ناس
عندها عقل في دماغها

بثينة دايما بتوصل بالقصص لقلوبنا
وبعد تقريبا طول القصة
وانا مش شايفة بثينة
مش شايفة حتي طريقة كتابتها
اخر50 صفحة
كانوا شبها جداً
أنا سعيدة بالنهايات السعيدة
وبنورة : )
ومضاوي وقرارها الصحيح
مكان زي ده وناس زي دي
مينفعش تعمل اي شيء غير أنك تهرب منهم
حبيت اخطاء التربية اللي مالية القصة

أنا وقعت في حب رواية مش شبهي 
مش شبهي خالص

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

لا تقسوا عليّ .. وابتسم للحياة : )))))