.

.

الجمعة، 20 نوفمبر، 2015

أنا وتفسير الاشياء

أنا بحب افسر الاشياء
وبحب ابقي فاهمة نفسي
وفاهمة ليه بعمل اي شيء
او ليه مش بعمل اي شيء
ليه بحس الحاجات اللي بحسها
وامته بمبسط وامته بتعصب
وبحاول اني اوصل لقواعد 
واضحة وصريحة 
لتعامل معايا
علشان الناس متغلبش
علشان احنا بنات
وده أ ب بنات 
محدش بيعرف يتصرف معاهم
ومؤخراً الدنيا مبقتش 
سهلة وبسيطة 
الحاجات بقيت معقدة جداً
والمشاعر بقت غير منطقية وملهاش اسباب
ومش بترضي تقف
الواحد عادة بيبقي متعود انه يتحكم في مشاعره 
بدون ادني بذل للمجهود
دي الحاجات اللي مش عاوزين نحسها ولا هنحسها 
النهاية
زي الغيرة او زوال النعمة زي الكره مثلا 
معرفش بس بيبقي فيه حاجات ببساطة جداً بنتجاهلها
امبارح أنا كنت بكتب بوست ومسحته
عن الخوف
عن اني مش الشخص اللي بيخاف 
انا الشخص اللي بيحب المغامرات، الاماكن المرتفعة
والفرص الجديدة للتعلم
وانك مش هتفضل انت كتير
يعني لو انا فضلت اخاف 
هبطل في يوم اقول انا مش نوع الشخص اللي بيخاف
علشان هكون فعليا بخاف
انا عادة مش بخاف وبحب اجرب
ومش بخاف افشل ومش بخاف انجح 
عادة الامر لا يعنيني 
وعادة انا لا اهتم
الغريب الحاجات اللي فجاءة 
بتقرر انها تبقي حاجات مهمة 
حتي لوانت مش مهتم بيها
وحتي لو اهلك وصحابك مش مهتمين بيها
انا مش الشخص اللي بيلتزم لوقت طويل
ومش الشخص اللي يقدر يعيش ترم بخطة واحدة
اننا نخلص الشغل اللي ورانا ونذاكر
مش عاوزة اخرج مش عاوزة اعمل اي شيء
لا شيء احققه ولا شيء احلم بتحققيه
واقضي الاجازة بخاف علشان الاسبوع الجاي
علشان الترم الجاي
علشان السنة الجاية
انا نفسي اقتل الخوف 
ونفسي محسش بيه تاني
اعتقد ده من اسوء المشاعر افر
الم البطن وجع القلب
والقلق والافكار السلبية 
يارب يارب يارب
أنا عاوزة اتعلم الدرس ومش عارفة

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

لا تقسوا عليّ .. وابتسم للحياة : )))))