.

.

الثلاثاء، 8 ديسمبر 2015

النهاردة

انا عارفة ومتأكدة 
اني بقالي كذا سنة 
عندي مشاكل
من ساعة ما كنت بفكر
اني مش كويسة كفاية
ان ربنا يخليني اروح العمرة
وأن ربنا عمره ما هيخيليني اسافر تاني
وباسبوري الوحيد اللي اتأخر
ومكنش راضي يخلص 
والاجراءات مكنتش ماشية
وماما فضلت تقولي
رنيم ظني بالله خير 
رنيم توكلي علي الله
رنيم ثقي في الله
وفي لحظات قليلة
قررت اني اظن بالله خير
واني اثق أن ربنا عاوزني هناك
وفي يوم كان باسبوري خلص
المشكلة يومها مخلصتش

النهاردة وانا بعيط في الكلية
وفوت السكشن وبروح
وانا ماشية في الشارع
شنطتي كالعادة تقيلة
وبعيط طول الطريق
مش عارفة افرد ضهري 
من تقل الشنطة
ومش عارف البطل عياط

لحظات فقد الايمان
ان ربنا ممكن يضيع تعبك
او انك مش واثق في ربنا كفاية

النهاردة هيقف مع الايام الوحشة

بس لحظات الايمان بتصنع اختلاف
لما تتوكل علي الله
وتثق فيه حتي لو للحظة صغيرة
توقف عياط شوية 
وتحاول تدفي ايديك من الساقعة والقلق
وتقول بصدق ان ربنا مش هيضيعنا
ربنا بيفتح لنا طريق
طريق غريب
بيخلي الناس الغريبة توافق علي حاجات غريبة
الحمد الله
شكراً دكتور مها


انا بحاول 
انا ببذل مجهود
اكتر من ناس كتير اووي
انا مش بضيع وقت 
ومش بنام كتير
مش بتفرج علي افلام
وبحس بالذنب للوقت
وبصحي كل يوم
اروح الكلية انا وشنتطتي التقيلة
مش بفوت محاضرات 
وبحاول جداً اتعلم اي شيء مفيد
بكتب طول اليوم 
ومش بوقف كتابة المحاضرات
انا مش بصحي متأخر
برغم أني عمري ما صحيت بدري
بقاوم النوم وبقاوم البرد وبقاوم كتير

ماما دايماً بتقول أنها عمرها
ما كان بيفرق معاها أننا نجيب درجات عليا
او اننا نبقي من الاوائل
الشيء الوحيد اللي بيفرق معاها
اننا نحاول أننا نبذل مجهود

وأنا اهو ببذل
مامتي مسافرة
والسنة تقيلة
والدنيا تقيلة
وانت تقيل
واصدقائك مثقلين مثلك
وانا بحاول 

مستنية للا بفارغ الصبر
ومستنية الاجازة بفارغ الصبر
ومستنية ابطل استني
واني في يوم ابطل اخاف اثق في ربنا
برغم أن ربنا عمره ما خذلني
والحياة لسه ليها امان بالنسبة لي
وحتي وانا بعيط 
بحمد ربنا علي كل النعم
وبحلم في يوم مكنش ضعيفة
ومكنش بستهبل كده
وبفضل احمد ربنا علي الحاجات الوحشة اللي بتحصل
علشان ميحصلش اسوء منها

ينقصني الكثير من الثقة والكثير من التوكل 

هناك تعليق واحد:

لا تقسوا عليّ .. وابتسم للحياة : )))))