.

.

الخميس، 14 يناير، 2016

رنيما وانجازات المدرسة

انا امبارح كنت بفكر 
قد ايه انا فخورة بنفسي
اني عديت ترم كامل مع الاطفال
اللي كان عددهم 61 طفل في الفصل
وان الحمد الله العدد كان بيقل كل مرة
وده من فضل ربنا علينا
ومع اطفال مستواهم اقل بكتير جدا من الطبيعي 
مستواهم الدراسي وسنهم اكبر 
بكتير من السن اللي مفروض ادرسله
ومع ثقافة الشتايم العظيمة وسب الدين
والعنف الزائد وعدم احترام الغير
ولكن برغم ده 
انا عديت ترم من غير نوتي كورنر
من غير تايم اوت، واثبتنا نجاح التايم ان
من غير عقاب ومن غير زعيق
طبعا بصوت كتير من التحمس من الفرح ساعات علشان يسمعوني بس مفيش زعيق بغضب مفيش زعيق بعصبية
انا عديت الترم من غير تعليقات سلبية للأطفال من غير ما اقتل اي حاجه في اي حد
واتمني انه من غير ما اثر سلبا علي اي طفل منهم
حتي الولد اللي عنده مشاكل ومش بيشارك معايا ومش بيجي كتير ولما بكلمه بينام علي الطرابيزة وبفضل اقوله انت مش بتحبني ومش بيرد عليا 
بالاهتمام طلع بس محتاج اهتام محتاج حد يفهمه ان اي شيء هو عاوزه محتاج يطلبه واننا هنوافق علي طلباته وقبل ما يطلب يقول لو ممكن او لو سمحت
اني مش هتعامل معاه بعنف واني مش بستعمل الضرب
انا عديت ترم كامل مفيش طفل بيكمل اليوم مضايق من صحبه 
بجلسات المفوضات بتاعتنا وجلسات المصالحة ومبدأ اننا كلنا صحاب ولما بنغلط بنتأسف عادي جدا وبنطلب من بعض بحترام بنسلف حاجات لبعض وبنرجع الحاجات لصحابها
بالاستماع للمشاكل كاملة حتي لو بناخد وقت حتي لو مبيكونش فيه حد غلطان
كنت حبه انهم يعرفوا اني هسمعهم وان كلامهم مهم ومهم انهم يفضلوا مبسوطين طوول اليوم 
برغم ان اول مرة انا كنت قلقانة جدا ان فيه عادات مجمتع وثقافة اهل مش هقدر اغيرها الا
اني بجد مش مصدقة اني عمري ما رجعت بشيء ناقص بديهم مقلمتي يلونوا بالاقلام اللي عاوزينها وبنلعب حرفيا طول اليوم
كانوا بيلموا اشيائي اللي مرمية حرفيا في كل حته في الفصل ويدوهاني ويقفوا يرتبوا وينسقوا الحاجات اللي لعبنا بيها بمنتهي الحب 
انت لو بتحافظ علي اشيائك او مهتم بيها هما تلقائيا بيحفظوا عليها
اخر يوم لما ولد طلب ماية ف انا قولتلهم ممكن اي حد يدي مازن ماية وفي سرعة البرق لقيت تقريبا الولاد كلهم واقفين دايرة حولين مازن بيصلحوا فيه وبيدوه زمزميتهم علشان يشرب.. انا كنت مندهشة 
وكم البنات اللي اتعلموا يربطوا الكروت باساتك مكنش قليل وكان شيء مضحك للابد 
واقتنعوا بالقاعدة اللي بتقول نبص علي الحاجات قبل ما نرجعها مكانها تحت الطربيزة علشان مش ندوس عليها
وده كله بيثبت شيء واحد بس
انك لما بتعامل الناس بحب 
بيبادلوك الحب
ولما بتعاملهم انهم يقدوا يعملوا اي شيء وبتعلموا اي شيء بيتعلموا فعلا وبيكونوا بظبط اللي انت وصفتهم بيه
انك لما بتعاملهم باحترام بيعملوك بنفس القدر من الاحترام
انك مش مضطر انك تقول كل شيء بشكل واضح وصريح
يكفي أنك تكون مثال يستحق انهم يقلدوه
الترم كله تحفيز وتشجيع وتسقيف واحضان وبنبوني وكوكيز 
انا لا اقاوم فرص التشجيع 
ولا اقاوم اني اطبط عليهم
واحبهم طول اليوم
شكرا مجدي وندي وكل الاطفال
انا بحبكم حب كتير
ومبسوطة انكم اثبتولي 
ان اقدر اكون بظبط
زي ما بحلم اكون
وانكم تقدروا تكونوا 
بظبط نفس اللي انا عاوزاكم تكونوه
انا درست حاجات كتير الترم ده
ودرست حاجات مهمة
مرينا بتجارب غريبة كتير
زي اننا نلعب بالطين او بالعجين
انا ممتنة انكم كنتم بتبهروا بسرعة
وكنتوا بتحبوا كل الحاجات 
اللي كنا بنعملها سوا
* _ *
انا سعيد للغاية
بوست من الدرافت 
بقاله فترة عاوز يتنشر

هناك تعليق واحد:

لا تقسوا عليّ .. وابتسم للحياة : )))))