.

.

السبت، 11 فبراير 2017

كل ما يدور بداخلي

توثيق للايام الاخيرة 
الون العالم من حولي ب لون واحد فقط
لونت مواسير الستاير اللي عمرنا ما هنعلقها تقريباً
نضفت اوضتي وعملت الكثير من حفلات الغسيل
وبدأت اوثق لكل الايام اللي فاتت
بدون اي مصادر توثيق
ذاكرتي لا تسعفني
مريم اشتريت لي اجندة امبارح
تشبه حبل النجاة
غرقانة انا في كتاب شبهي
وبفكر انا بحب الحاجات اللي شبهي
واحياناً كتير بحس
أني بدور في كل حاجه علي حاجه شبهي
علشان استمتع بيها 
ماذا عن قلبي؟
كل شيء هادئ قليلاً
استمتع أن اكون احدهم 
ان اكون في قلب شخصية خيالية
الغرق في الكتاب والشخصيات 
لدرجة ان قلبك وحياتك 
مبقتش مهمة 
مبقتش كبيرة ومبقتش واخدة كل الشاشة
وانك مش بتقدر يعدي اليوم 
من غير ما تعيش حياتهم 
وتبقي في قلبهم
انا فعلاً شبه روز
في اني بحب احمي الناس اللي حوليا
انا عندي غرائز 
انا بحب احمي الناس وعندي overprotction 
مبحبش حد يأذي او يجرح اي حد بحبه
وممكن اعمل اي شيء علشان احميهم
ومبحبش الحاجات تشتتني عن الحاجه اللي انا عاوزاها
بعوز حاجات مينفعش اعوزها
ومتهورة 
انا بحب تهور روز 
وأنا بقرأ عنها
بتمني ارجع صغنن وساذج
اؤمن بأن الاشخاص هيحموك وهيخلوك تشعر بالامان
اؤمن بالحب
والاشخاص اللي بيفضلوا للابد
روز بطلت تبقي متهورة مع انها مهما حاولت تبطل
هتفضل دايما wild and reckless 
وبتحاول انها تبقي مسؤلة
اكنك بتشوف بابي صغير
في مراحل نموه
بتتابع هو رايح فين وبيوصل لايه
بيكتشف ايه عن نفسه
انا لما بحب الناس ببقي نفسي في bound
زي بتاعت ليز وروز
ببقي عاوزة اعرف مشاعرهم والحاجات اللي بيفكروا بيها
وبحلم بشيء يلغي المسافات
بحس ان روز بتقدر تعرف كتير عن الاشخاص من عيونهم
ودي شيء مفتقده 
انا مش بتواصل بالعيون 
مش بشوف اي شيء في عيون الناس
ومش بحس اي شيء من كلامهم
بحب اقرأ عن روز وهي بتفهم الكون بس بالعيون
انا بحس ان روز اكتر واحدة بتعرف تحب قرأت عنها
وده شيء انا مش بعرف اعمله برضوا
ودميتري
هو لحد كبير جداً جداً جداً 
فتي احلامي منذ الصغر
هو كل شيء حلمت بيه 
ومن وانا عندي 13 سنة
قاعدة علي الشباك في الضلمة 
بحلم ب شخص يشبه دميتري كثيراً
وحاولت افهم ايه اللي بيشدني 
او ليه القالب ده مخصوص
اللي مش بيناسب اي حد
غير دميتري وهاجي 
الاشياء المشتركة
الامان وانك تلاقي حد مهتم 
يفهمك اكثر من اي شخص في هذا الكون
انا مش عارفة انا عاوزة ايه علشان اقدر اعرف انا محتاجة ايه
علشان اقدر افهم ليه القالب ده
انا بحب ان روز بتلفت انتباهي دايما
ان مشاعرنا مش ساذجة وعبيطة بالعكس
مشاعرنا مهمة 
انا كمان عندي اسرار
انا كمان ببعد وباخد كل الكلام معايا 
كاني اقتلت اتنين استرجوي
وشوفت صحبي بيموت
بس مش ده اللي حصلي 
انا معرفش حتي اللي حصلي
بس انا مش مهتمة
انا حاسة حاليا اني عايشة في اللحظة بس
مش مهتمة باللي حصل زمان 
ومش قلقانة من اللي هيحصل
وبحس نفسي قوية
كتاب اللي بحبه كان بيقول ان جوانا 
3 اشياء 
القاضي، الضحية وكتاب القوانين
واكتشفت ان عندي مشكلة مع الضحية
الضحية هنا مش معناها انك تحس انك مظلوم وضحية ومحدش بيحبك
الضحية هنا بس اللي بتجري وتعيط
وتحسسك وحش عن نفسك
انا دايما بدور علي الحاجات
اللي بتحسسني وحش عن نفسي
الضحية اللي جوايا بتقوم بالواجب
انها تعيط وتجري وتقول  اني عندي مشاكل
انا بحاول محسش اني عندي مشاكل
ف الاقي نفسي بهرب منها
ومش بهتم بيها ومش شايفة لها اي اثر
ومن الحاجات البسيطة اللي حصلتلي 
بس سابت علامات وخلت الاشياء كلها تتغير
انا كنت بعيط لروز
وهي قوية 
وهي مش بتجري تحكي للناس علي مشاكلها
اعتقد اني لو عندي حد زي ديميتري
مش هخبي عنه حاجه 
وهتعلق بكل ما املك من قوة
بس هي مكنتش بتتعلق
مكنتش بتعيط
وكانت بتبقي قوية علي طول

انا بحلم زيها بالحرية
اني اقدر اعمل اي شيء نفسي فيه
اني اقدر اختار  من غير ما يبقي لازم
اعيش مع عواقب اختيارتي

انا بحلم لو اقدر امشي في كل الاتجاهات
ولو الدنيا باظت ارجع دايما لنقطة البداية
بس الاشياء مش بتمشي كده
مينفعش ترجع لنقطة البداية
ومينفعش تهرب
وبتتعايش مع عواقب اختياراتك
انا مش حاسس بالحرية
وانا بكتف نفسي بلف حوايا
سلاسل علشان افضل مكاني
بس انا حتي مش عاوزة افضل هنا
انا عمري ما كنت شخص حذر
ومش سهل تعايش مع شخص حذر
امبارح كنت بفكر اني بحلم
لو ينفع ابدأ ال therapy تاني
لو ينفع بس حد يديني فرصة احكي
ويسألني اسئلة علشان اعرف افهم الكون
كان ليا فرصتي 
وانا استغلتها
وانا ممتن اني استغلتها
انا لسه حاسس اني احسن
لسه حاسة بالاثر
ومبسوطة انك  لما تحاول تبقي كويس
الحاجات الكويسة بتلاقيك

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

لا تقسوا عليّ .. وابتسم للحياة : )))))