.

.

الخميس، 30 مارس، 2017

Last Sacrifice

Last Sacrifice (Vampire Academy, #6)Last Sacrifice by Richelle Mead
My rating: 5 of 5 stars

it was a hell of a journey * _ *
كانت رحلة ممتعة حتي احتراق النجوم
الجزء ده كان كتير جداً وكبير جداً خصوصاً اني قرأته في وقت قليل كان اكتر من قدرتي علي الاستيعاب.. لدرجة اني مش فاكرة اي شيء عن بداية الكتاب او ترتيب الاحداث.. ولا عن مشاعري وانا بقرأ.. انا كنت ماسكة الكتاب طول الوقت الفاضي في اسبوع كان المفروض يبقي من اسوء الاسابيع.. وقضيت امبارح 12 ساعة متواصل بقرأ وده شيء تقريباً عمره ما حصلي قبل كده : ))))) وشيء سعيد جداً انك تلاقي كتاب يخليك تقع في حبه لهذه الدرجة ويشدك لانك متقدرش تستني لحد ما الاسبوع يخلص.. كنت في اول جزء مبسمحش لنفسي اني اعلم اي علامات في الكتاب.. وفي بقيت الاجزاء كنت برسم قلوب عند الحتت اللي بحبها علي مضدد ولكن في الجزء ده كنت بكل بساطة بمنتهي الجراة بكتب تعليقات في الكتاب .. برسم قلوب ووشوش ضاحكة.. وحسيت اني متعودة عليهم كلهم جداً علي الاحداث والاشخاص واسلوب الكاتبة ، انك ألفت كل شيء.. مش لدرجة الملل لانه كان فعلاً ابعد ما يكون عن الملل..انا وصلت لمرحلة اني كنت مبسوطة جداً بكل الالفة دي.. مبسوطة جداً بكل شيء : ))))) الكتاب كان ومازل ومختلف عن الخمس اجزاء.. في الجزء ده الكاتبة اضطرت انها تخلق حبكة وتحل كل المشاكل اللي كانت متصاعدة بشكل لا يوصف.. ولاول مرة مكنتش بتستغل القصة ذات نفسها او الاشخاص.. الكتاب كان بيدور حول الحبكة والتفاصيل والكثير من التفاصيل.. والكثير من الحيرة.. انا بحب اني مكنتش عارفة ببساطة اتوقع اي شيء هيحصل وكالعادة مش عاوزة اتوقع اي شيء.. كنت بس عاوزة اعرف هي ازاي عاوزة تخلص القصة بتاعتها وازاي كل شيء هينتهي في الاخر.. ازاي كل الكوارث اللي بتحصل هتوصل للنهاية.. ولحد دلوقتي مش مصدقة ان دي النهاية.. كنت متوقعة انها هتكسر قلوبنا جداً جداً جداً ومعرفش ليه مكنتش مطمنة لها.. لدرجة ان فيه اوقات انا كنت بشك في ايدي و في ديميتري.. في ليز ذات نفسها وفي اخر الكتاب بعد ما قطعت مشوار طويل جداً ولقيتها مكسرتش قلبي..اول ما لمحت شعور انها هتكسر قلبي توقعت أن الكتاب خلص.. وان دي النهاية وكنت بفكر فعلاً اذا كرهت النهاية دي.. ولا ان ده كان المفروض يحص وان استحالة يكون في نهاية تانية .. كنت بقلب الصفحة متوقعة انها اخر صفحة في الكتاب ولكنها لم تكن.. انا دايماً بتوقع الاسوء بس هي مكسرتش قلبنا ودي كانت معجزة.. انا كنت بفكر ازاي كان حمل عليها ك كاتبة انها تحاول ترضينا كلنا وتحصل علي نهايتها في الاخر غير متوقعة، سعيدة ومنطقية.. وكنت فخورة جداً بكل التفاصيل.. بقد ايه هي شاطرة وعرفت تخرج من كل الاشياء اللي كنت حاسة انها مش هتعرف غير انها تهرب منها.. بالرغم ان لسه عندي كام سؤال ملقيتش لهم اجابة.. انا كنت بفكر النهاردة اذا كان عقلي بيحاول دايماً انه يلاقي التشابه بيني وبين كل الاشياء والاشخاص اللي حوليا ومش بس كده اذا كان بيحاول دايماً يملي الفراغ اللي موجود في الكتب وبيحاول دايماً يغرقني في الكتب ولقيت اني دايماً بقع في الحب.. بقع في حب الاشياء اللي بتخليني اكتشف اشياء جديدة او احس باشياء مختلفة بقع في الاشياء اللي بلاقيها شبهي او مخي بيخلق الشبه بينا..ومش قادرة اعرف اذا كان عقلي كان بيملي الفراغات في الكتاب وبيحاول يوصل لاكتر نسخة اقرب ما يكون للكمال ولا هو فعلاً كان جزء كامل وجميل.. المجموعة كلها كانت تستحق القراءة تستحق الفلوس والوقت والدموع والحب .. وانا النهاردة سعيدة جداً فمعتقدش المفرروض اهتم طلما انا مبسوطة بكل شيء.. وشايفة انه كان ممتاز بالنسبة لي وان الكاتبة قدرت تاخد الحب والفلوس والدموع والوقت وتحولهم ببساطة لسعادة
كانت سلسلة تستحق انها تاخد جزء كبير من قلبك وتشغل تفكيرك اغلب الوقت..
انا دايماً وانا بكتب ريفوز بحاول محرقش اي شيء.. وفي نفس الوقت اوثق كل التفاصيل .. وده شيء مش سهل ولكن ولكن
انا بس حبيت جداً انها اتكلمت علي قد ايه بيبقي صعب اننا نسامح نفسنا علي اشياء ارتكبناها في حق الاخرين.. وقد ايه هما بيعانوا من اختياراتنا وبنعذبهم معانا اكتر ما بنعذب نفسنا.. مع انه شيء كليشيه جداً ولما بيحصل في الحقيقة بيكون شيء ساذج لكنه شيء يستحق التفكير فيه.. انا حبيت ديميتري وروز وبحس اني شبهم وبحس اني بحلم ابقي زيهم شخص زيهم تركيبة يصعب شرحها والكلام بيروح مني كل ما بحاول اوصفهم .. بس ده اللي انا بحلم بيه في حياتي.. وعلشان كده اعتقد اني كنت طول ال 6 اجزاء متعلقة ب ديميتري جداً .. هو بيمثل لي اغلب الاشياء المهمة اللي انا بحلم بيها .. وبحلم الاقيها : )))
حبيت العالم بدون اي روابط والناس ببساطة بتحاول تحزر مشاعر الاخين.. اعتقد الكاتبة كانت بتستغل روز انها تحكي عن مشاعرهم كلهم وكان بيخليني احس ان روز بتعرف تفهم الناس وتعرف ببساطة هما بيحسوا بايه وده شيء انا مش بحس اني بعرف اعمله مؤخراً وحبيت جداً اشوف روز بتحاول تحزر وتفهم الكون : )))))
ووقعت في الحب اكتر لما ذكرت شعور
being a victum all the time
اعتقد ده الفرق بيني وبين روز من اول جزء وده كان يستحق انك تكتشفه.. انا في اغلب الاجزاء اللي روز بتحاول تدافع عن نفسها ببقي حاسة اني لو كنت مكانها كنت هجري علي اوضتي وهقعد اعيط وده ابعد ما يكون عن روز.. كنت دايماً بعيط لها وهي عمرها ما بتحس وجش عن نفسها وده شيء جديد انا اكتشفته.. فكرة وصلتلي قبل كده بس مش بالوضوح ده..
بعد ما قرأت ريفوز الاخرين اكتشفت اني مفكرتش في ثانية في ادرين ولا حسيت ان اتظلم معانا ولا ان روز كانت تقريباً بتستغله يمكن حسيت كده في الجزء الرابع جداً ولكن في الجزء ده هو مكنش له اي اهمية بالنسبة لي.. ومعرفش ازاي انا ممكن اكون بالقسوة دي
بس اعتقد ان موقفي شبهي.. اعتقد انه شبهي جداً لدرجة اني مدركتش ده غير لما قرأت الريفيوز.. انا مقدرش ابداً اخلي روز تفوت ديميتري علشان ادرين.. برغم كل شيء ادرين مش شبهها .. وكنت متعاطفة مع روز طول الوقت واكتشفت اني اسعد واحدة بنهاية الكتب ده حقيقي حقيقي


View all my reviews

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

لا تقسوا عليّ .. وابتسم للحياة : )))))